SŁUPY TRAKCJI KOLEJOWEJ ETG
Strunobetonowe wirowane konstrukcje wsporcze typu ETG przeznaczone są do budowy trakcji kolejowych oraz tramwajowych mocowanych na fundamentach zakończonych śrubami z odpowiednio przyjętym rozmieszczeniem.
Słup ETG wyposażony jest od dołu w stalową głowicę z czterema otworami montażowymi rozmieszczonymi w odpowiednich rozstawach do rodzaju użytego fundamentu i funkcji słupa. Powyżej głowicy słup wykonano w kształcie stożka ściętego o przekroju pierścieniowym. Średnica zewnętrzna słupa maleje o 15 mm na każdy metr długości począwszy od podstawy. Znajdujący się wewnątrz słupa otwór wykorzystano do przeprowadzenia przewodu uszynienia. W dolnej części przewód uziemiający połączono z głowicą. W głowicy znajdują się otwory Ø13 do podłączenia zewnętrznego przewodu uziemiającego. Słup ETG wyposażony jest w tuleje gwintowane M8 do montażu znaków regulacji osi toru.
Technologia wirowania pozwala uzyskać gładką powierzchnię zewnętrzną słupa i wysoki stopień zagęszczenia betonu, co gwarantuje przy zastosowaniu betonu klasy C40/50 dużą trwałość (ponad 50 lat) bez konserwacji.
W symbolach handlowych słupów
przyjęto trzy oznaczenia
ETG-1, ETG-2 i ETG-3
Człon literowy oznacza:
E – słup elektroenergetyczny wirowany
T – trakcyjny
G – z głowicą
Cyfry mówią o funkcji słupa i tak odpowiednio
1 – słup przelotowy
2 – krzyżowy i kotwienia środkowego
3 – kotwowy
Słupy ETG produkuje się zgodnie z normą
PN-EN 12843:2008 i oznacza symbolem CE
Zalety słupów strunobetonowych
ETG, ETGw:
- łatwy i szybki montaż i demontaż
- długa żywotność bez konserwacji
(porównywalna z palami strunobetonowymi) - odporność na korozję
- opływowy kształt (o przekroju kołowym)
- łatwy montaż osprzętu (za pomocą obejm)
- dwa punkty mocowania znaków regulacyji
osi toru - poza podwieszeniem linii trakcyjnych,
możliwość równoczesnego podwieszenia
innych linii (np. LPN)