ul. Kolejowa 1
49-340 Lewin Brzeski

Małogabarytowe płyty przejazdu kolejowego typu Strunobet SPP

Małogabarytowe płyty przejazdu kolejowego typu Strunobet SPP

Opis produktu

  • Nawierzchnia przejazdu kolejowego typu STRUNOBET SPP składa się z małogabarytowych płyt żelbetowych wewnętrznych i zewnętrznych oraz belek podporowych.
  • Płyty wewnętrzne opierają się obustronnie na stopkach szyn poprzez wewnętrzne amortyzatory polimerowe, które redukują oddziaływania dynamiczne kół samochodów i stabilizują płyty w kierunku prostopadłym do szyny.
  • Płyty zewnętrzne z jednej strony opierają się na stopce szyny za pośrednictwem polimerowych amortyzatorów zewnętrznych, a z drugiej na pasie gumowym ułożonym na żelbetowej belce podporowej (która może stanowić jednocześnie krawężnik – rys. 1).
  • Każda płyta zewnętrzna jest przykręcona do belki podporowej jednym wkrętem stalowym. Belki podporowe ułożone są na zagęszczonym podłożu poprzez warstwę betonu cementowego lub asfaltobetonu.
  • Przed przesuwem wzdłuż toru płyty skrajne zabezpieczone są opórkami przytwierdzonymi do stopek szyn.
Małogabarytowe płyty przejazdu kolejowego typu Strunobet SPP
  • Płyty przejazdowe są połączone przegubowo nieprzesuwnie ze stopkami szyn, z których reakcje od przejeżdżających samochodów przekazują się na podkłady kole­jowe (rys. 2, rys. 3), a następnie na podsypkę. Natomiast podczas przejazdu pociągu płyty przejazdowe nie są obciążone oddziaływaniami z podłoża gruntowego, gdyż nie mają styczności z podsypką (przemieszczają się pionowo razem z szynami i podkładami).
  • Płyty przejazdowe są obramowane na całej długości kątownikiem stalowym. 
  • Konstrukcja przejazdu umożliwia jego budowę przy wykorzystaniu typowych maszyn torowych i drogowych. Ewentualna wymiana uszkodzonych płyt przejazdu nie narusza położenia elementów sąsiednich.

Małogabarytowe płyty przejazdu kolejowego typu Strunobet SPP
rys. 1. Przekrój poprzeczny przejazdu jednotorowego kolejowego

rys. 1. Przekrój poprzeczny przejazdu jednotorowego kolejowego

Typoszereg

  • Małogabarytowe żelbetowe płyty typu STRUNOBET SPP oferowane są w 2 typach dla różnych szerokości toru tj. 1435 mm i 1520 mm. Żelbetowe belki podporowe produkowane są o długościach 1800 mm, 2400 mm i 3000 mm.
  • Produkcja odbywa się w zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym w Kuzkach 14a, gmina Włoszczowa.

Płyty STRUNOBET SPP przeznaczone są do zastosowania:

  • w nawierzchni przejazdów kolejowo-drogowych,
  • dla szyn kolejowych 49E1 (S49) i 60E1 (UIC60).
rys. 2. Przekrój poprzeczny przejazdu jednotorowego kolejowego

rys. 2. Przekrój poprzeczny przejazdu jednotorowego kolejowego

Schemat posadowienia belki podporowej

  1. Podkład strunobetonowy
  2. Szyna 60E1 (UIC60) / 49E1 (S49)
  3. Płyta przejazdowa wewnętrzna
  4. Płyta przejazdowa zewnętrzna
  5. Amortyzator wew. 60E1 (UIC60) / 49E1 (S49)
  6. Amortyzator zew. 60E1 (UIC60) / 49E1 (S49)
  7. Pas gumowy uszczelniający
  8. Pas gumowy amortyzujący
  9. Belka podporowa
  10. Ława betonowa 
  11. Wkręt mocujący, pierścień sprężysty, podkładka stalowa
  12. Płyta przejazdowa wewnętrzna skrajna
rys. 3. Schemat posadowienia belki podporowej

rys. 3. Schemat posadowienia belki podporowej

Produkcja

Płyty przejazdowe i belki podporowe nawierzchni przejazdu kolejowego typu STRUNOBET produkowane są zgodnie z Krajową Oceną Techniczną (IK-KOT -2019/0068, wydanie 1) wydaną przez Instytut Kolejnictwa na podstawie której uzyskano Krajowy Certyfikat Zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji (nr 157-UWB-414).

Transport

Załadunek i rozładunek płyt i belek należy przeprowadzać w sposób zapewniający bezpieczeństwo pracowników oraz nie dopuścić do zarysowania lub mechanicznego uszkodzenia wyrobów. Prefabrykaty powinny być transportowane i składowane w pozycji poziomej. Do podnoszenia płyt przejazdowych wykorzystywany jest specjalny uchwyt wkładany w otwór montażowy w środku ciężkości płyty. Do przenoszenia belek podporowych używa się dostarczanych przez Producenta właściwych zaczepów transportowych.